Overslaan naar content

Onderweg de eerste zonnestralen op de Sallandse heuvelrug en een moment later rij je in de drukke ochtendspits treinen tot 160 meter door het stedelijk gebied van Twente.

Als machinist ben je niet alleen verantwoordelijk voor veilige en comfortabele ritten, ook hou jij je bezig met technische controles of ga je met een trein door een treinenwasstraat.

De afwisseling maakt het werk veelzijdig en met een leuk en professioneel team is jouw inzet enorm belangrijk voor het hele proces.

Kerwin Bongers

Machinist Rail Zwolle

Kerwin's verhaal

Wat maakt het werk van een machinist zo leuk?

Wanneer je op een verjaardag verteld dat je treinmachinist bent dan wekt dit gelijk interesse. Elke dag is anders, zelfs elke rit is weer anders. Soms rij je treinen tot wel 160 meter vol met studenten en dan rij je weer op een zaterdagochtend met reizigers die vervolgens aansluiting moeten hebben op de internationale trein naar Berlijn en ben je onderdeel van de vakantiereis voor deze reizigers. 

Wat maakt jouw werk zinvol?

Je bent verantwoordelijk voor het op tijd komen van de afspraken voor elk individuele reiziger. Het is dan belangrijk dat je een eventuele storing snel kan oplossen om treinuitval te voorkomen. Wanneer je al onze diensten gaat delen door 100 dan kom je op zo'n 3%. Dat betekent dat ongeveer 3% van de treinritten die dag gerekend wordt op mijn inzet.

Binnen Keolis we denken als passagier. Hoe pas jij dit toe in je werk?

Veel reizigers reizen met ons om vervolgens over te stappen. Bij plotselinge verstoringen/veranderingen in de treindienst van zowel onze treinen als de treinen van andere vervoerders is het belangrijk de reizigers te informeren.

Zo stond ik laatst als één van de laatste treinen van Enschede naar Zwolle stil op het Station van Heino. Er was een kortstondige seinstoring in Zwolle en ik moest wachten op de tegentrein van Zwolle naar Enschede. Ik heb afgesproken met de treindienstleider dat ik zal vragen of er overstappers in de trein waren en zo ja? Waarnaartoe? Er moesten reizigers naar Almere Oostvaarders, Leeuwarden en Emmen. Dit heb ik gemeld bij de treindienstleider en zij hebben de ic's naar Leiden, Leeuwarden en Emmen op onze reizigers laten wachten. Hierbij heb ik ook omgeroepen via welke sporen deze treinen zouden vertrekken om niet nog meer tijd te verliezen.

Wat vindt jij van Keolis als werkgever?

Voor dat de opleiding begon heeft onze klas deelgenomen aan de onboardingsweek. We hebben het hele spoorbedrijf leren kennen. Dit was een fijne start van de opleiding. Na het behalen van de opleiding kreeg ik gelijk het vertrouwen met een vaste aanstelling. Binnen Keolis zijn de lijnen kort en het is duidelijk bij wie je terecht kunt. Ook de mogelijkheid om ideeën, innovaties en tips te delen of te krijgen is er.

Word machinist

Wil jij ook plaatsnemen in deze lestrein? Solliciteer dan op een van onze vacatures.